TIADA RAHSIA LAGI

Wednesday, January 26, 2011


Assalammualaikum salam segala kedamaian pada ALLAH SWT,JUNJUNGAN BESAR KEKASIH-NYA,YA RASULULLAH,PARA MALAIKAT,PARA SAHABAT,PARA NABI,PARA ANBIYA' DAN SELURUH ISI ALAM YANG SENTIASA BERTASBIH MEMUJI AZZA WAJALLA.

~KATA-KATA PENYEJUK JIWA HARI INI~
" Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman walau hatimu tak lagi mampu lagi bertahan,belajarlah memaafkan walau dirimu terluka,berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran, hiduplah dalam IMAN, walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada ALLAH walau DIA tiada kelihatan..bukti kasihNya,kita WUJUD didunia pinjaman ini. Ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Tuhan menguji setiap hambaNya yang mengakui KEIMANAN KEPADA-NYA. Jangan terlalu banyak berkhayal untuk jadi yang terbaik kerana hidup tak semudah itu,perihal kehidupan sebagai cermin dalam menilai sebuah PENGABADIAN yang HAKIKI LAGI ABADI, moga lelahmu dihargai ILAHI walau dicemuh INSANI "- Diari Mukminah 2010.

YA ALLAH,Akulah hambaMu yang hanya punya daya meminta untuk ENGKAU YANG PUNYA SEGALA,Akulah hamba yang berhajat memohon keampunan kepadaMu YANG MAHA PENGAMPUN, tiadalah nikmat yang dapat dibanding nilai taranya melainkan nikmat KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN-MU,Akulah hamba yang tidak pernah jemu mengemis cintaMu disepertiga malam bersama lelehan air mata untuk menginsafi dosa diri. YA ALLAH, Akulah hambaMu yang tiada daya lagi untuk aku bicarakan isi hati menyatakan syukurku untuk HIDAYAH-MU,
Ya Allah,matikan aku dalam kalangan hambaMu yang BERSYUKUR.YA ALLAH, AKULAH HAMBAMU YANG MENYERAH UNTUNG RUGI HIDUPKU DALAM PENGETAHUAN-MU.AKULAH HAMBA YANG MENGEMIS SEGALA KEBAIKAN DARIPADA ENGKAU YANG MAHA PEMBERI KEBAIKAN..ALLAH..YA ALLAH..

Tiba-tiba Jari Seakan-Akan Perlahan Jentikannya Pada Papan Kekunci,Getaran Mengetik Juga Kurang Kali Ini, Adakah Soal Hati Mengunci Pergerakan Jari? Atau Aku Sekarang Ini Menghitung Hari?

Kelapangan yang ada untuk entri kali ini, sedaya upaya di manfaatkan agar yang entri yang dikongsi bersama sahabat tidak lain ialah untuk kita merasakan betapa rendahnya diri kita sebagai hamba YANG SENTIASA BERHAJAT PADA ALLAH.Dalam persekitaran dunia, sering terdengar keluh kesah akan hal untung nasib diri,terutama akan hal 4 PERKARA yakni HIDUP MATI JODOH REZEKI.

" hei,apalah nasih HIDUP ,selalu sahaja ditimpa kesusahan,lebih baik MATI" ASTAGHFIRULLA HAL AZIM, dialog ini sering kali aku mendengarnya tatkala manusia baru sahaja di uji dengan ujian umpama buih di lautan. Aku sedaya upaya mengamati hatiku agar aku tidak akan pernah mengungkap dialog itu.YA ALLAH..

SAHABAT-SAHABATKU YANG AMAT KUCINTAI, usahlah terlau cepat melatah akan nasib untung rugi diri,tenangkan hati dan beristighfarlah agar akal waras kita berfungsi sebaiknya. Sebaiknya kita mohon pada Allah dipanjangkan umur dalam BERIBADAH dan BERAMAL..

" Bilalah JODOH Aku ni,orang lain dah beranak pinak,aku masih bujang sepi/ dara tua"
ALLAHUKBAR, sahabat-sahabat yang amat kucintai, Allah itu tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya, JODOH itu perkara yang pasti,cuma lambat atau cepat.Soal jodoh bicara mana pun pasti tidak akan bisa menyelesaikan persoalan masa kerana jodoh itu tetap akan menjadi rahsia Allah sehinggalah tiba masanya.

Sepanjang proses pentarbiyahanku untuk mencintai agama Allah,HIDAYAH ialah nikmat yang terlalu berharga,nilainya bukan wang sebagai cagaran atau kereta mewah sebagai gadaian, HIDAYAH ialah PETUNJUK yang adanya pengisian mantap naluri hati yang mencari dan mabuk dalam kecintaan Allah. HIDAYAH akan membawa hati dan jasad untuk memaku fikiran dan kesatuann tubuh badan dalam pengabdian diri pada Allah, SUBHANALLAH, maka akan terpamerlah ibadah-ibadah dan segala amalan demi CINTA KEPADA YA ROBBUL IZZATI. Ya Allah indahnya..maka ketenangan akan menjadi MILIK HATI,mudah sekali.tidak perlu membunuh diri untuk mati agar tidak memikirkan SOAL HIDUP MATI JODOH REZEKI,pendeknya akal jika segalanya DUNIAWI.

Kugagahkan jasad diri untuk entri kali ini,kerana saat ini,aku sedang menghitung hari untuk bergelar seorang zaujah/isteri,SUBHANALLAH. Status GADIS akan berubah dalam beberapa hari. Maka TIADA RAHSIA LAGI.

Untuk seorang gadis biasa seperti aku ini,tiadalah pengharapan besarku melainkan aku kekal dan istiqamahku dalam amalan meraih cinta ALLAH yang TERLALU NIKMAT.Aku berharap segala kecintaanku pada ROBBUL IZZATI dan RASULULLAH akan terus mekar sekalipun sebelum dan selepas menikah. Untuk kecintaanku kepada bakal zauji/suami, apalah sangat aku ini melainkan harapan agar dia lelaki pilihan ALLAH yang kuterima IKHLAS SEMATA-MATA KERANA ALLAH,MENDUKUNG SUNNAH RASULULLAH sekalipun aku tidak pernah menemuinya. YA ALLAH,PILIHAN-MU IALAH PILIHAN TERBAIK,AKU YAKIN AKAN JANJI-MU.TIDAK DI DUNIA,DI AKHIRAT ITU PASTI.

Apalah sangat dengan nikmat di dunia ini,sekalipun aku bergelar seorang zaujah yang dipinjamkan ALLAH Sebentar cuma kepada bakal zauji,nikmat dan AMANAH sebagai seorang zaujah yang pastinya akan ditanya di akhirat kelak,pasti satu hari,aku di ambilNYA KEMBALI,Kerana AKU TETAP MILIK HAKIKI ALLAH KECINTAANKU.

Kesempatan ini, kusampaikan salam jemputan keluargaku untuk sahabat-sahabat yang mengenali Seni Nilam untuk sama-sama mengimarahkan walimatul urus yang akan berlansung pada 6 FEBRUARI 2011 / 3 RABIULAWAL,bertempat di NO 519,KPG STAPOK,JLN BATU KAWA,93250 KUCHING,SARAWAK BUMI KENYALANG. Semoga dengan kehadiran,akan sama-sama kita beroleh keredhaan Allah. AMEEN4.
BERHATI-HATI DI JALAN RAYA,INGAT INSAN TERSAYANG

~~ Ya Allah, Engkaulah yang menjadi asbab akan 4 perkara dalam hidupku, yakni, hidup mati,jodoh rezeki..hindarkan aku daripada mengeluh dengan pemberianMu..dan kerana hakikatnya Engkau telah mengatur segalanya, maka..pasakkan sabar,ikhlas dalam hatiku agar aku sentiasa redha dengan pemberianMu..Ya Allah..Jika jodoh pemberianMu itu telah sah di ijabkabul denganku..didiklah hatiku agar sentiasa tenang dan sabar dan pasakkan fikiranku agar aku sentiasa mengingatiMu dalam apa jua keadaan..Jadikan aku isteri yang IKHLAS menurut perintahMu dan Jodohku walau siapa pun dia. Ya Allah, teruskanlah memayungiku dan memelukku dalam kasih dan rinduMu..kerana yang pasti..aku sentiasa merindui tahajud denganMu kerana ketika bersujud, aku merasai nikmat CINTA bersamaMu bersama puisi cinta kita Ya Allah ~~

0 comments:

SATU DUA PUISI

GADIS IDAMAN

Gadis itu wajahnya berona NUR IMAN,
Mahkotanya dilitupi tanda KEHORMATAN,
Maruah diri dipagari dengan KESOPANAN,
Dialah puteri indah RUPAWAN…
Tika gadis lain sibuk menghias diri,
Dia hias NUR ILAHI pada WAJAHnya…
Tika gadis lain sibuk mencari SANG PUTERA,
Dia selesa dengan bersama CintaNYA…
Tika gadis lain sibuk bermadah pujangga,
Dia TEKUN dengan BAIT kata TUHANnya…
Tika gadis lain menangisi pemergian ARJUNA,
Dia tangisi KEHINAAN DIRI sebagai hamba…
Gadis itu seperti MAWAR BERDURI,
Indah di pandangan namun sukar DIPEGANG,
Mulianya kerana KETAQWAAN,
Cantiknya kerana keperibadian AKHLAK MULIA…
Kerana itulah dikatakan dia…GADIS IDAMAN
Moga kitalah gadis yang dirindui SYURGA…

TALAK 2007(untuk si dia-buatmu insan yang menghilang)

Epilog semalamMasih berbekam
Umpama ruam
Cinta suami tiada ketemuan
Umpama malam tanpa seri
bulanLangit jadi kusam
Talak 2007Menghantar ke lembah diam
Gerak geri sopan
Walhal penuh dendamDalam diam
Walaupun hakikatnya menyedihkan
Cinta tetap adaYakni cinta Ilahi
Kekal abadiCuma pupuklah diri
Menghadap Ilahi
Dalam duniawi
Sementara ini


KHAS BUAT INSAN BERGELAR SUAMI“SERPIHAN KASIH”

Kukutip serpihan kasihmu
Ketika berada pada jalan dingin
Yang telah kau tinggalkan
Barangkali ada
Tapi cuma tinggal sisa
Barangkali boleh ditampalpada ruang kosong hati
Agar bisa dinikmatiTika perlu amat
Biar permata hati
Menjadi penawar duka
Pengusir keresahan
Jika kau carikcarik hatimu
Masih ada lagikah ruangUntuk kubersandar sebentar
Ketika lelah dan payah
Penyatuan insanadam dan hawa
Bukanlah seperti kad prabayar
Tapi akad nikah yang menghalal segala
Dalam gemersik kata
Akulah yang bertatih
Pada hati adammuKerana ianya memang tersurat
Akan erti penyerahan diri
Kasih isteri kepada suami
Namun harapanku bersandar pada angin
Terasa melibas pipi
Tapi bayang tiada
Kerana lafaz talak telah terpatri.

AKU MASIH MAHU MENJADI ISTERIMU

Jika kau hadir ke dunia
Sebagai putera
Aku rela menjadi Cinderella
Kita lakonkan kisah cinta
Menjadi lagenda

Jika kau hadir ke duniaTerbang menjadi kumbang
Lantas kumekari diri Menjadi bungaPenyeri taman
Jika kau hadir ke duniaSebagai bulan
Maka akulah sang pungguk Setia memandangmu
Jika kau hadir ke dunia Sebagai kertas Akulah tintanya
Kutulis puisi terindah
Untuk kita sulami
Dengan mekar kasih setiap madah

Jika kau hadir ke duniaUmpama penulis jalanan
Relalah aku sebagai penyajak bisuYang setia membawa tajam puisi cinta
Wahai lelakiCintamu tiada ketemuan akhirnya
Bila pudar sayang
Hancurlah cinta
Putuslah kasih
Talak 2007
Menghantarku ke lembah kaku
Tidak mampu menjadi ratu
Walau engkau sebagaiPutera
Kumbang
Bulan
Kertas
mahupun penulis jalanan
gagallah aku sebagaiCinderella
Bunga
Sang pungguk
TintaMahupun
penyajak bisu

Kerana talak 2007 telah terlaksana
Jika masa bisa berundur malu
Aku masih mahu menjadi isterimu


SEORANG ANAK

1.Berkumpul kasih ibumewangi cinta ayah
meninggalkan pengalaman pahitdi sudut hati

2.Senyum dan tawamuyang jernih
bagai memintasetitis ertipenyatuan seluruh mata angindari semua lautan:ke dalam ruang lapangyang lebih selesadan dewasa

3.Di sini, seorang anakberkumpul kasih ibumewangi cinta ayah
lahir daripada seribu rahsiayang tersimpan
nikmat kamar

4.Seluruh waktu tangismudi semua ladang:membakar kebiasaan tidur
hangus bersamaberahi mimpi

5.Adalah kebahagiaan yang mempesona
sehingga semua hujanmengisi seluruh ketandusansawah di desa

6.Musim
dirikuhitung hariku
kota katasambil mencatatsimpankangerak-geri waktuyang berubahseperti biasatetapi lain

7.Dan seluruh perbuatanyang bertentanganmenjemukan rasa hati
melemaskan diri

8.Lalu, seoarang anak
simbol penghubungikatan sebuah rumahtanggakeakhir zaman

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP