BERAPA RAMAIKAH???

Friday, January 13, 2012

إن في خلق السموات والأرض واختلاف الليل والنهار، وهناك دلائل على الحكمة والقوة واتساع رحمة الله بالنسبة لأولئك الذين يفهمون ، الذين يذكرون الله قياما وقعودا والاتكاء وأنها تفكر في خلق السماوات والأرض، وقال : "يا رب، انت لا يجوز جعل هذه الأمور من دون جدوى. المجد لك. يقدم لنا الخلاص من النار

" Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi serta pertukaran malam dan siang ada tanda-tanda kekuasaan,kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah bagi orang-orang yang berakal, Iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah SWT semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan kejadian langit dan bumi sambil berkata "Wahai Tuhan kami,tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini sia-sia. Maha Suci Engkau. Maka peliharalah kami dari azab api neraka"

( ALI IMRAN : 190&191)



Assalammualaikum w.b.t dan alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk aku terus mengetik dan mengetik setelah sekian lama kulupakan blog ini buat seketika, bukan kekeringan idea atau rajuk dihati tetapi masa yang ada dibutuhkan dengan hal-hal yang lebih memerlukan komitmen sebagai hambaNya,isteri,anak,pendidik,sahabat dan apa sahaja tanggungjawab yang digalas.


Sebenar-benar syukur ke hadrat Ilahi atas segala nikmat dan Iradat yang dipinjamkan sebentar pada kita semua,padahal sangatlah sukar untuk kita melaksanakan sebenar-benar syukur sebagai hambaNya..Astagfirullahal A'zim

Lihat sahaja kebiasaan yang telah menjadi darah daging atau rutin harian sekarang ini,seakannya dunia benar-benar di hujung jari, berapa ramaikah yang memilih untuk terus, terus dan terus menghadap laptop malahan sanggup berjaga semata-mata untuk "up date status" ?

Berapa ramai yang memilih untuk terperap di dalam bilik setia mengetik papan kekunci sementelahan tetamu atau sanak saudara di ruang tamu??

Berapa ramai yang memilih untuk mempunyai masa sendiri atau dengan kata lain telah ada waktu yang khas untuk memandang muka laptop daripada bertegur sapa dengan jiran tetangga, mengambil tahu kebajikan jiran, sehinggakan hilang dan terjejas budaya melayu islam..

dan berapa ramai yang lebih memilih untuk berkongsi rasa hati di alam maya berbanding Maha pencipta,padahal jika resah dan kesakitan jiwa, Allahlah yang setia bersama dan keluargalah yang utama...

Berapa ramaikah di luar sana yang memilih untuk meluahkan kemarahan,kegembiraan,keghairahan cinta, kebodohan akal atau apa sahaja yang bakal menjadi status terhebat mahupun "like' yang terbanyak daripada memilih untuk berkongsi hal-hal agama, nasihat-menasihati, menggunakan bahasa yang baik sekaligus melambangkan identiti melayu islam, berapa ramai?

Pada pendapat peribadi insan seperti aku,inilah fitnah yang meracun dan membunuh seluruh jiwa raga serta medium syaitan untuk mengarah jiwa dan kalbu daripada mengingati Allah..Astaghfirullah A'zim

Hakikatnya, aku bukan menolak kemajuan dan aku tidaklah mengisytiharkan diriku berperang dengan alam maya, kerana aku sendiri punya mukabuku,yahoo messenger,blog atau yang seerti dengannya, dan aku juga menggunakan khidmat serta kemudahan internet untuk melancarkan urusan harian seperti pembayaran bil,tempah tiket,"online banking', menggali maklumat terkini mengenai isu semasa,tetapi lama-kelamaan pada pengamatanku alam maya telah menjadi racun yang membunuh dalam diam kepada pengguna yang lebih memilih untuk bukan melayari internet seminimunnya tetapi keras aku katakan lebih memilih untuk melayari gelora nafsu semata.



Wahai sahabat-sahabatku,wahai kesayangaku,marilah kita beristighfar dengan segala kelalaian kita selama ini dalam penggunaan alam maya..mana yang boleh di "delete" maka "delete" kanlah sebelum manjadi penyedap mata bukan muhrim,( kesian ayah/abah/bapak/abi/waled/abang tanggung kesakitan di akhirat kelak) mana yang masih "terbuka" usahakanlah dengan perlahan-lahan untuk menutup sekalipun lambat,tetapi asalkan ada usaha daripada berpeluk tubuh sahaja, mana-mana " comment" yang berbaur pujian/hinaan yang boleh membangkitkan keghairahan/riak/atau permusuhan sebaiknya di " delete", yang mana boleh di " hide" "hide" kanlah..mana-mana yang telah bertutup sempurna,bersyukurlah atas hidayah dan nikmat itu tetapi sentiasalah perbetulkan niat kerana boleh jadi jika " yang terbuka itu bertaubat,maka taubatnya lebih mulia daripada yang bertutup"- RENUNG-RENUNGKANLAH- Ini tidak lain hanyalah semata-mata sayangNYA aku pada kalian, INSYA-ALLAH selepas ini mudah-mudahan hadir ketenangan dan hilang keluh kesah dalam kehidupan seharian, atau boleh aku katakan kita semua akan khusyuk solat tanpa memikirkan segala kelalaian yang telah dilakukan sedar atau tidak tadi. INSYA-ALLAH,dan sekiranya kalian menemukan mana- kelalaianku,maka tegurlah aku DENGAN SEBAIK KATA DAN SECARA PERIBADI sebelum aku diibaratkan KETAM MENGAJAR ANAKNYA BERJALAN.

Maka segalanya ini ialah tentang PILIHAN..Kita sendiri perlu bijak memilih atas dasar apa penggunaan sesuatu kemudahan itu.Aku mengingati diriku sekeras-kerasnya kerana apa yang digunakan,disampaikan atau ditunjukkan pada masa ini..hakikatnya bakal kita tinggalkan dan pasti disoal di akhirat kelak..


"ليس هناك إله إلا اليك ، والمجد والثناء لك." يا رب ، لقد ارتكب خطأ وإني ظلمت نفسي ، فاغفر لي. "انت الفن أفضل الغفور، وليس هناك إله إلا اليك، وانت وجميع القدوس الثناء اليك. "يا رب ، لا بد لي من فعل الشر والظلم لنفسي ثم لدي شفقة على لي. انت الفن الرحيم لا إله إلا اليك ، فسبحان اليك والثناء اليك يا رب ، لقد فعلت خطأ وإني ظلمت نفسي اغفر لي ". أنت متقبل التوبة والله الرحمن الرحيم

" Tidak ada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau dan segala puji bagimu. Wahai Tuhanku, aku telah melakukan kejahatan dan aku telah menzalimi diriku,maka ampunilah daku. Sesungguhnya Engkau sebaik-baik Pengampun. Tidak ada Tuhan melainkan Engkau, maha Suci Engkau dan segala puji bagiMu. Wahai Tuhanku, aku telah melakukan kejahatan dan aku menzalimi diriku maka kasihanilah daku. Sesungguhnya Engkau Yang Maha Pengasihani. Tidak ada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau dan segala puji bagiMu. Wahai Tuhan, aku telah melakukan kejahatan dan aku telah menzalimi diriku maka ampunilah aku. Sesungguhnya Engkau Penerima Taubat dan Maha Pengasihani"

Ammen Ya Robbal Alami..

0 comments:

SATU DUA PUISI

GADIS IDAMAN

Gadis itu wajahnya berona NUR IMAN,
Mahkotanya dilitupi tanda KEHORMATAN,
Maruah diri dipagari dengan KESOPANAN,
Dialah puteri indah RUPAWAN…
Tika gadis lain sibuk menghias diri,
Dia hias NUR ILAHI pada WAJAHnya…
Tika gadis lain sibuk mencari SANG PUTERA,
Dia selesa dengan bersama CintaNYA…
Tika gadis lain sibuk bermadah pujangga,
Dia TEKUN dengan BAIT kata TUHANnya…
Tika gadis lain menangisi pemergian ARJUNA,
Dia tangisi KEHINAAN DIRI sebagai hamba…
Gadis itu seperti MAWAR BERDURI,
Indah di pandangan namun sukar DIPEGANG,
Mulianya kerana KETAQWAAN,
Cantiknya kerana keperibadian AKHLAK MULIA…
Kerana itulah dikatakan dia…GADIS IDAMAN
Moga kitalah gadis yang dirindui SYURGA…

TALAK 2007(untuk si dia-buatmu insan yang menghilang)

Epilog semalamMasih berbekam
Umpama ruam
Cinta suami tiada ketemuan
Umpama malam tanpa seri
bulanLangit jadi kusam
Talak 2007Menghantar ke lembah diam
Gerak geri sopan
Walhal penuh dendamDalam diam
Walaupun hakikatnya menyedihkan
Cinta tetap adaYakni cinta Ilahi
Kekal abadiCuma pupuklah diri
Menghadap Ilahi
Dalam duniawi
Sementara ini


KHAS BUAT INSAN BERGELAR SUAMI“SERPIHAN KASIH”

Kukutip serpihan kasihmu
Ketika berada pada jalan dingin
Yang telah kau tinggalkan
Barangkali ada
Tapi cuma tinggal sisa
Barangkali boleh ditampalpada ruang kosong hati
Agar bisa dinikmatiTika perlu amat
Biar permata hati
Menjadi penawar duka
Pengusir keresahan
Jika kau carikcarik hatimu
Masih ada lagikah ruangUntuk kubersandar sebentar
Ketika lelah dan payah
Penyatuan insanadam dan hawa
Bukanlah seperti kad prabayar
Tapi akad nikah yang menghalal segala
Dalam gemersik kata
Akulah yang bertatih
Pada hati adammuKerana ianya memang tersurat
Akan erti penyerahan diri
Kasih isteri kepada suami
Namun harapanku bersandar pada angin
Terasa melibas pipi
Tapi bayang tiada
Kerana lafaz talak telah terpatri.

AKU MASIH MAHU MENJADI ISTERIMU

Jika kau hadir ke dunia
Sebagai putera
Aku rela menjadi Cinderella
Kita lakonkan kisah cinta
Menjadi lagenda

Jika kau hadir ke duniaTerbang menjadi kumbang
Lantas kumekari diri Menjadi bungaPenyeri taman
Jika kau hadir ke duniaSebagai bulan
Maka akulah sang pungguk Setia memandangmu
Jika kau hadir ke dunia Sebagai kertas Akulah tintanya
Kutulis puisi terindah
Untuk kita sulami
Dengan mekar kasih setiap madah

Jika kau hadir ke duniaUmpama penulis jalanan
Relalah aku sebagai penyajak bisuYang setia membawa tajam puisi cinta
Wahai lelakiCintamu tiada ketemuan akhirnya
Bila pudar sayang
Hancurlah cinta
Putuslah kasih
Talak 2007
Menghantarku ke lembah kaku
Tidak mampu menjadi ratu
Walau engkau sebagaiPutera
Kumbang
Bulan
Kertas
mahupun penulis jalanan
gagallah aku sebagaiCinderella
Bunga
Sang pungguk
TintaMahupun
penyajak bisu

Kerana talak 2007 telah terlaksana
Jika masa bisa berundur malu
Aku masih mahu menjadi isterimu


SEORANG ANAK

1.Berkumpul kasih ibumewangi cinta ayah
meninggalkan pengalaman pahitdi sudut hati

2.Senyum dan tawamuyang jernih
bagai memintasetitis ertipenyatuan seluruh mata angindari semua lautan:ke dalam ruang lapangyang lebih selesadan dewasa

3.Di sini, seorang anakberkumpul kasih ibumewangi cinta ayah
lahir daripada seribu rahsiayang tersimpan
nikmat kamar

4.Seluruh waktu tangismudi semua ladang:membakar kebiasaan tidur
hangus bersamaberahi mimpi

5.Adalah kebahagiaan yang mempesona
sehingga semua hujanmengisi seluruh ketandusansawah di desa

6.Musim
dirikuhitung hariku
kota katasambil mencatatsimpankangerak-geri waktuyang berubahseperti biasatetapi lain

7.Dan seluruh perbuatanyang bertentanganmenjemukan rasa hati
melemaskan diri

8.Lalu, seoarang anak
simbol penghubungikatan sebuah rumahtanggakeakhir zaman

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP